Pædagogisk profil
Find jeres booking, opret grupper og find materialet efter jeres besøg i Bibliarium.
Læringstilbudet
At tænke med fortællinger
I Bibliarium er de bibelske fortællinger kernestof. Fortællingerne har gennem tusinder af år givet anledning til både forundring, forargelse, sympati og hovedrysten; det mener vi, er et godt udgangspunkt for at opleve, tænke og samtale om, hvad det gode liv mon er.
Den samtale vil vi gerne inspirere børn og unge til.
Spørgsmål og egne fortællinger i green-screen-studier
De bibelske fortællinger har sat spor i diverse kulturelle udtryk, og derfor er fortællingerne nøgler til kulturforståelse og værdidiskussioner.
Oplevelsen i Bibliarium skal derfor give børn og unge mulighed for:
- at lære de bibelske fortællinger at kende.
- at diskutere dem og forholde sig spørgende til dem.
- at blive opmærksom på, hvilke temaer der ligger i fortællingerne for at kunne diskutere deres relevans i dag.
Bibelske fortællinger i spil
I tilrettelæggelsen af besøget har vi anvendt greb fra storyline- og scenariedidaktikken. De besøgende får således rollen som moderne historiefortællere, der selv skal på opdagelse i Bibliariums fortællende labyrint. Gruppevis lyttes der til fortællingerne og de besøgende forholder sig til dilemmaspørgsmål, der har udgangspunkt i hvordan karaktererne i fortællingerne handler, og samtidig åbner op for mere almene spørgsmål om glæde, smerte, ansvar, opmærksomhed, venskaber, svigt, kærlighed, menneskets forbindelse til verden og naturen omkring sig og meget mere.
At forme sine egne fortællinger
Bibliariums fortælleværksteder er indrettet som greenscreen studier. Her former grupperne afslutningsvist deres egne fortællinger ud fra de temaer, de har fundet interessante i de bibelske fortællinger. Gennem diskussioner og vurderinger forholder de sig til de bibelske fortællingers tematikker, samtidig med at de sammen reflekterer over, hvilke værdier og mellemmenneskelige relationer, som de mener, er vigtige i dag.